Cheat Sheet در پایتون - مبانی پایتون (1)



Cheat Sheet در پایتون - مبانی پایتون (1)

مبانی برنامه نویسی پایتون (1)

در این قسمت از مقاله زمیوسی در بخش آموزش قصد داریم بخش جدیدی به نام آموزش برنامه نویسی پایتون را داشته باشیم. 

پایتون 3 یک زبان برنامه نویسی واقعا همه کاره است که دوستش دارم هم برای توسط توسعه دهندگان وب web developers، دانشمندان داده data scientists و مهندسین نرم افزار کاربرد دارد و این دلایل زیر مواردی هستش که من این زبان را دوست دارم:

  • پایتون زبان  Open Sourceمنبع باز است و دارای یک جامعه پشتیبانی عالی است.
  • به علاوه، دارای  libraryکتابخانه های پشتیبانی گسترده و بسیار زیاد.
  • ساختار داده data structures آن کاربر پسند user-friendly است.

 و  در نتیجه هنگامی که از آن استفاده کنید، سرعت توسعه برنامه نویسی و بهره وری شما افزایش می یابد!

مبانی پایتون

اکثر سیستم عامل های ویندوز و مک با پایتون از پیش نصب شده عرضه می شوند. می توانی از طریق جستجوی خط فرمان چک کنی. جذابیت خاص پایتون این است که می توانید یک برنامه را در هر ویرایشگر متنی بنویسید، آن را با فرمت py. ذخیره کنید و سپس از طریق یک Command اجرا کنید.

اما همانطور که بیشتر پایتون یاد می گیرید می توانید کدهای پیچیده تری بنویسید یا در علم داده  data science سرمایه گذاری کنید و  در نتیجه ممکن است بخواهید از یک IDE یا IDLE استفاده کنید.

 

IDLE چیست؟ (Integrated Development and Learning)

 IDLE (محیط توسعه یکپارچه و یادگیری) نرم افزاری است همراه با نصب و راه اندازی پایتون که مزیت آن نسبت به سایر ویرایشگرهای متن این است کلمات کلیدی مهم (مانند توابع رشته ای) که تفسیر کد را برای شما آسان تر می کند و مشخص می کند.

Shell حالت پیش فرض عملیات Python IDLE است. در اصل، این یک حلقه ساده است که چهار مرحله زیر را انجام می دهد:

  • دستور statement پایتون را می خواند.
  • نتایج آن را ارزیابی می کند.
  • نتیجه را روی صفحه چاپ Print می کند.
  • و سپس برای خواندن دستور statement بعدی به ابتدای حلقه باز می گردد.

 

پوسته پایتون (Python shell) مکانی عالی برای آزمایش تکه کدهای کوچک (code snippets) مختلف است.       

انواع داده های اصلی Data Types پایتون

هر مقدار یا چیزی در پایتون "شی" یا object نامیده می شود. و هر شی object دارای یک داده خاص data type است نوع سه نوع داده data type پرکاربرد به شرح زیر است:

Integers (int) - یک عدد صحیح برای نمایش یک شی object مانند "عدد 3".

90bc7243-b4f3-4d6d-b2ff-298924432bae.png (1325×111)

Floating-point numbers (float) - از آنها برای نمایش اعداد اعشاری استفاده  می کنند.

c7f04ccf-1658-4e9c-b747-a8a40415f2cb.png (1342×94)رشته ها Strings - با استفاده از دنباله ای از کاراکترها را به هم مرتبط ایجاد می شود. مثلا کلمه "hello" ، در پایتون 3 رشته ها غیرقابل تغییر immutable هستند. اگر قبلاً تعریف کرده باشید، نمی توانید بعدا عوضش کنید.

در حالی که می توانید یک رشته را با دستوراتی مانند ()replace یا ()join تغییر دهید، آنها این کار را خواهند کرد و یک کپی از یک رشته ایجاد می کنید و تغییراتی را در آن اعمال کنید، نه اینکه اصل متن رشته را بازنویسی کنید.

به علاوه، سه نوع types دیگر که ارزش دارند گفته شود عبارتند از لیست ها lists ، دیکشنری ها  dictionaries  و تاپل ها tuples. همه آنها در بخش های بعدی مورد بحث قرار می گیرند.

8bade460-1f79-4a95-92ed-f588374a9ca8.png (1362×106)در حال حاضر، بیایید روی رشته ها strings تمرکز کنیم.

نحوه ایجاد رشته String در پایتون

شما می توانید یک رشته string را به سه روش با استفاده از رشته های متنی های تک، دوتایی یا سه گانه ایجاد کنید.

Basic Python String

9f619ed0-20e6-4ba4-82a1-c28e0a1b0b67.png (1310×378)توجه : در داخل برنامه شما هر گزینه ای را که انتخاب می کنید، باید به آن پایبند باشید و به طور مداوم از آن استفاده کنید.(به این معنی با هر کراکتری متنی را شروع می کنید با همان کراکتر رشته متنی را به پایان برسانید).در مرحله بعد، می توانید از تابع ()print رشته string  خود  را در کنسول  نمایش دهید. این به شما امکان می دهد کد خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه عملکردها به خوبی انجام می شود.

8783ff73-2111-4344-844d-299bfc6bb4e1.png (1308×86)

String Concatenation – به هم چسباندن رشته ها

چیز بعدی که می توانید بر آن مسلط شوید به هم چسباندن رشته ها است - راهی برای اضافه کردن دو رشته با هم با استفاده از عملگر "+".

مثال :

c2a2b7da-ee9a-475a-b22d-21cf9949c81f.png (1305×183)

شما نمی توانید از عملگر + را برای اتصال دو نوع داده data type مختلف اعمال کنید، به عنوان مثال. رشته + عدد صحیح.

اگر سعی کنید این کار را انجام دهید، خطای پایتون زیر را دریافت خواهید کرد:

5012e1a0-5046-4d1a-a783-1aebebd9db79.png (1309×78)

String Replication - تکرار رشته

همانطور که از نام آن پیداست، این دستور command به شما امکان می دهد یک رشته را چندین بار تکرار کنید. این کار با استفاده از عملگر * انجام می شود. توجه داشته باشید که این اپراتور فقط به عنوان یک شبیه ساز عمل می کند.انواع داده های رشته ای هنگامی که به اعداد اعمال شود، به عنوان یک ضرب عمل می کند.

مثال :

7c554556-2568-4cc4-b14d-cf2c1ffc3407.png (1307×92)و نمایش در کنسول به شکل زیر می باشد:

c579ad50-4665-4b86-9a0d-0406a4a75a98.png (1307×90)و خروجی شما متن Alice  خواهد بود که پنج بار پشت سر هم نوشته و نمایش داده می شود.

عملگرهای ریاضی در پایتون

در اینجا لیستی از سایر عملیات های ریاضی وجود دارد که می توانید برای اعداد اعمال کنید:

60e97e01-67e9-441a-a89f-2fbd7dd02ea5.png (1351×644)

نحوه ذخیره رشته ها Strings در متغیرها

متغیرها Variables در پایتون 3 نمادهای خاصی هستند که مکان ذخیره سازی خاصی را به آن اختصاص می دهند مقداری که به آن متغیر گره خورده است. در اصل، متغیرها مانند برچسب های خاصی هستند که روی آنها مقدار قرار می دهید مقداری برای دانستن اینکه کجا ذخیره شده است.

رشته ها Strings داده ها را در خود جای می دهند. بنابراین می توانید آنها را در یک متغیر variable "pack" کنید. انجام این کار باعث می شود کار با برنامه های پیچیده با پایتون راحت تر شود.

در مثال زیر نحوه ذخیره یک رشته string  در یک متغیر variable آمده است.

5f8164f6-fb6e-4d76-8219-167581d07c77.png (1301×88)بیایید آن را کمی بیشتر مثال بالا مورد بررسی قرار دهیم:

  • my_str نام متغیر است.
  • = عملگر انتساب است.
  • "فقط یک رشته تصادفی" مقداری است که به نام متغیر گره و اتصال می زنید.

حالا وقتی این را چاپ می کنید، خروجی رشته string  را دریافت می کنید.

44994331-13ac-4e06-bb95-b4324d7322f0.png (1311×205)

جهت ثبت پیام باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
ورود به حساب کاربری / ایجاد حساب کاربری
کار با Built-in Functions در پایتون (2)

کار با Built-in Functions در پایتون (2)

در این مقاله زمیوسی در بخش آموزش قصد داریم در مورد کار با Built-in Functions در پایتون صحبت کنیم. شما قبلاً با محبوب ترین تابع در پایتون یعنی ()print آشنا شدید.

Cheat Sheet در پایتون - مبانی پایتون (1)

Cheat Sheet در پایتون - مبانی پایتون (1)

پایتون 3 یک زبان برنامه نویسی واقعا همه کاره است که دوستش دارم هم برای توسط توسعه دهندگان وب web developers، دانشمندان داده data scientists و ...

10 وب سایت برای حل تمام سوالات مربوط به برنامه نویسی

10 وب سایت برای حل تمام سوالات مربوط به برنامه نویسی

در این مقاله زمیوسی، قصد داریم در مورد 10 سایت که برای حل تمام سوالات مربوط به برنامه نویسی شما صحبت کنیم. در هنگام یادگیری برنامه نویسی یا توسعه یک نرم افزار ....

APEX_ZIP : مدیریت فایل های Zip از PL/SQL

APEX_ZIP : مدیریت فایل های Zip از PL/SQL

در این قسمت از آموزش مقاله زمیوس در بخش دیتابیس قصد داریم مجدد با یکی از قابلیت های APEX آشنا شویم در این مقاله با استفاده از پکیج APEX_ZIP ...